Sök:

Sökresultat:

482 Uppsatser om Rättvis turism - Sida 1 av 33

Mot en hÄllbar turism - med hjÀlp av befintliga kvalitetsprinciper

HÄllbar turism anses frÀmst vara smÄskalig och naturnÀra och ses gÀrna ur ett lokalt perspektiv. Kvalitet pÄ turism anses ocksÄ den vara kopplad till den lokala ?naturliga? miljön pÄ platsen varför det pÄstÄs att den lokala synen pÄ kvalitet förstÀrker den hÄllbara turismens lokala förankring. Principer för TQM kan möjligen bidra till ett förbÀttrat arbete med hÄllbar turism bland annat genom dess fokusering pÄ processer, engagemang, allas delaktighet och stÀndiga förbÀttringar..

Den medicinska turismprodukten pÄ Filippinerna

Problem: Filippinerna erbjuder idag medicinsk turism till lÀnder runt omkring, men det finns ingen forskning pÄ hur turismprodukten ser ut i kombination med medicinsk turism.Syfte: Studien gÄr ut pÄ att beskriva hur turism och medicinska faktorer bildar den filippinska medicinska turismprodukten och hur den sedan framstÀlls.Metod: Med en kvalitativ metod genomfördes, med hjÀlp av innehÄllsanalyser och en ostrukturerad intervju, analyser av tre olika hemsidor som förmedlar medicinsk turism. Dessa innehÄllsanalyser tolkades med en hermeneutisk ansats.Resultat: Studien kommer fram till att alla delar i modellen, det medicinska turismsystemet Àr viktiga för att en medicinskturismprodukt ska fungera pÄ Filippinerna. Varje kategori stÄr för sin del av den medicinska turismprodukten och alla bör anvÀndas för att skapa en sÄ bra turismprodukt som möjligt..

Hur ser framtidens resenÀr ut? : En studie av inkommande MICE-turism i Sverige

Inkommande turism betyder mycket för en nation. I det hÀr arbetet undersöks hur framtidens MICE-resenÀr ser ut och vilka krav de har. Studien visar pÄ nÄgra starka trender som de lokala aktörerna bör möta för att pÄ bÀsta sÀtt möta framtiden. Bl.a. framhÀvs vikten av vÀrdskap och effektivare anvÀndning Internet..

Turism som den kompletterande industrin : En studie om turismens roll i glesbygdskommuner som prÀglas av en dominerande industri

Turism Àr ett vÀxande fenomen dÀr beslutsfattare idag ser turism som en sjÀlvklar industri vÀrd att satsa pÄ. Genom globaliseringen har det skett en ökad efterfrÄgan till exempelvis glesbygden dÀr mÀnniskor söker kontraster till det stressiga stadslivet. Dock prÀglas glest befolkade omrÄden vanligtvis av en existerande dominerande industri som bidrar till exempelvis ekonomisk tillvÀxt. Detta resulterar i att motiv till utvecklandet av turism skiljer sig frÄn de traditionella motiven dÀr turism bland annat kan vara en ?ekonomisk rÀddning?.

Turism och Shopping : En studie i hur branscherna kopplas samman i dagens postmoderna samhÀlle

Syftet med denna uppsats Àr att genom metodologisk triangulering ur ett kundperspektiv undersöka de grundlÀggande faktorerna till varför turism- och shoppingindustrin kan kopplas samman och skapa shoppingturism. En etnografisk studie utfördes genom en triangulering av kvantitativa och kvalitativa metoder för att belysa Àmnet shoppingturism frÄn konsumentens synvinkel. Den primÀra metoden utgjordes av tvÄ kvantitativa enkÀter med shoppingturister samt observationer. För att fÄ ett ytterligare djup gjordes kvalitativa intervjuer med branschfolk och GekÄs besökare.Postmodernismen och dess innebörd har lett till att shopping och turism kan ses som en enhetlig nÀring. Tre begrepp binder dem samman: upplevelse, hedonism och utilitarism.

Tillsammans gör vi skillnad : En studie om hÄllbar turism frÄn ett nordiskt, svenskt och regionalt perspektiv

Norden Ă€r i dagslĂ€get en framstĂ„ende del av vĂ€rlden nĂ€r det kommer till hĂ„llbar utveckling och hĂ„llbar turism. MĂ„nga satsningar görs för att förbĂ€ttra de tre dimensionerna, ekonomiskt, socialt och ekologiskt som ingĂ„r i begreppet hĂ„llbarhet. Uppsatsen har syftet att undersöka hĂ„llbar turism och utveckling ur ett nordiskt, svenskt och regionalt perspektiv dĂ€r Sigtuna kommun stĂ„r i fokus pĂ„ det regionala planet. I denna kvalitativa undersökning visas exempel pĂ„ bra och mindre bra satsningar som görs pĂ„ nĂ€mnda nivĂ„er. Även hur hĂ„llbar turismutveckling kan tillĂ€mpas ur ett nĂ€tverksperspektiv Ă€r ett huvuddel.

FrÄn friluftsliv till ekosemester : en analys av hur svensk naturturism har förmedlats under hundra Är

Uppsatsen syfte Àr att studera hur naturturism har förmedlats under nittonhundratalet och dÀrmed fÄ en djupare förstÄelse för hur och varför den har förÀndrats. Inom ÀmnesomrÄdet landsbygdsutveckling Àr det angelÀget att förstÄ vilken typ av naturturism som efterfrÄgas och varför. Detta eftersom turism Àr en av Sveriges nya basnÀringar och turism pÄ glesbygden i mÄnga fall anses vara ett möjligt framgÄngsrecept för en livskraftig lokalekonomi. Forskningsmaterialet bestÄr av Svenska Turistföreningens (STF) Ärsskrifter dÀr turisters reseberÀttelser har publicerats sedan slutet av 1800-talet. En litteraturgenomgÄng med fokus pÄ utsagor om turismens aktörer, rum och handlingar har gjorts och sedan diskuterats med hjÀlp av diskursanalytiska verktyg.

HÄllbarturism ur ett konsumentperspektiv : En undersökning av den miljömedvetna konsumentens syn pÄ hÄllbarturism

Turismen som nÀring ökar hela tiden och för att bevara jordens resurser krÀvs det av sÄvÀl aktörer som konsumenter att de gör hÄllbara val för att minimera pÄverkan, vilket allt fler svenska konsumenter gör idag. Vi har i denna uppsats valt att fokusera pÄ konsumenten och har dÀrför som syfte att kartlÀgga vad specifikt miljömedvetna konsumenter har för kunskap och beteende nÀr det handlar om hÄllbar turism. För att ta reda pÄ det sÄ hade vi frÄgestÀllningar kring vad miljömedvetna konsumenter har för kÀnnedom om hÄllbar turism, hur de handlar utefter det i vardagen kontra resande samt hur de önskar att fÄ information om begreppet. Den metod vi anvÀnt oss av för att utreda detta Àr en kvantitativ metod i form av en enkÀtundersökning med 100 respondenter som vi analyserat med hjÀlp av teorier kring hÄllbar turism, den miljömedvetna konsumenten, skillnaden mellan attityd och beteende samt resebeteende.Det som framkom i denna undersökning var att de miljömedvetna konsumenterna har kÀnnedom om hÄllbar turism men inte sÄ mycket kunskap om att begreppet har tre dimensioner. Tydligt Àr ocksÄ att deras attityd till hÄllbarhet förÀndras nÀr de gÄr utanför vardagen, framförallt nÀr det gÀller hur viktigt de tycker det Àr i valet av matprodukter.

Stressa inte ihjÀl dig! GÄ i terapi.. - Sambandet mellan erfarenhet och attityd gentemot terapi hos unga vuxna

Turismen som nÀring ökar hela tiden och för att bevara jordens resurser krÀvs det av sÄvÀl aktörer som konsumenter att de gör hÄllbara val för att minimera pÄverkan, vilket allt fler svenska konsumenter gör idag. Vi har i denna uppsats valt att fokusera pÄ konsumenten och har dÀrför som syfte att kartlÀgga vad specifikt miljömedvetna konsumenter har för kunskap och beteende nÀr det handlar om hÄllbar turism. För att ta reda pÄ det sÄ hade vi frÄgestÀllningar kring vad miljömedvetna konsumenter har för kÀnnedom om hÄllbar turism, hur de handlar utefter det i vardagen kontra resande samt hur de önskar att fÄ information om begreppet. Den metod vi anvÀnt oss av för att utreda detta Àr en kvantitativ metod i form av en enkÀtundersökning med 100 respondenter som vi analyserat med hjÀlp av teorier kring hÄllbar turism, den miljömedvetna konsumenten, skillnaden mellan attityd och beteende samt resebeteende.Det som framkom i denna undersökning var att de miljömedvetna konsumenterna har kÀnnedom om hÄllbar turism men inte sÄ mycket kunskap om att begreppet har tre dimensioner. Tydligt Àr ocksÄ att deras attityd till hÄllbarhet förÀndras nÀr de gÄr utanför vardagen, framförallt nÀr det gÀller hur viktigt de tycker det Àr i valet av matprodukter.

Vikingastaden Birka : En studie över besökares förvÀntningar och upplevelser

Syfte: Syftet med uppsatsen var att undersöka och jÀmföra förvÀntningar och faktiska upplevelser pÄ Birka, dels frÄn arrangörernas sida och dels frÄn besökarnas sida. Genom att ta reda pÄ vilken upplevelse RiksantikvarieÀmbetet och Strömma Turism och Sjöfart vill ge sina besökare sÄ kunde vi sedan mÀta förvÀntningar och upplevelser bland besökarna och sÄledes jÀmföra dessa.Metod: Vi genomförde denna undersökning genom att hÄlla tvÄ kvalitativa intervjuer med dels Lena Johansson pÄ RiksantikvarieÀmbetet och dels Andreas Forsgren pÄ Strömma Turism och Sjöfart. Vidare sÄ delade vi ut en enkÀtundersökning vid tvÄ olika tillfÀllen till besökare pÄ Birka.Slutsats: BÄde RiksantikvarieÀmbetet och Strömma Turism och Sjöfarts mÄl Àr att ge sina besökare en genuin och lÀrorik upplevelse i vikingatida miljö. Resultatet visar att besökarnas förvÀntningar överrensstÀmmer med deras mÄl, medan den faktiska upplevelsen varierade. För mÄnga av besökarna övertrÀffade upplevelsen förvÀntningarna, men för de allra flesta motsvarade upplevelsen bara deras förvÀntningar.

Medicinsk turism : En studie av medicinsk turismutveckling

Idag reser mÀnniskor till allt fler lÀnder för att utföra operationer. Tack vare Internet kan man idag hitta billiga flygresor och information om vad som Àr bra och mindre bra. Medicinsk turism handlar bland annat om situationer nÀr en patient reser frÄn en plats till en annan plats, ofta belÀgna i olika lÀnder, för att utföra en medicinsk behandling. Denna behandling kan innehÄlla bland annat tandvÄrd, fertilitetsbehandling (ofrivillig barnlöshet) och kosmetisk kirurgi. Medicinsk turism har ökat med Ären genom att fler och fler resebyrÄer har specialiserat sig inom medicinsk turism.

Var Àter semestrande svenskar och varför? ? En studie om svenska turisters mat- och dryckeskonsumtion pÄ ön Koh Lanta

Studien har genom en metodtriangulering kartlagt svenska turisters mat- och dryckeskonsumtion pÄ Koh Lanta och undersökt hur dessa kan pÄverka den lokala ekonomin med koppling till hÄllbar turism. Vidare har turisternas motivering till varför de konsumerar mat och dryck pÄ olika platser samt deras medvetenhet om hÄllbar turism studerats.Syftet Àr att skapa en ökad förstÄelse för svenska turisters mat- och dryckeskonsumtion och undersöka hur medvetna de Àr om sin egen pÄverkan pÄ destinationen Koh Lanta. Studien har i ett slutskede kommit fram till ett antal slutsatser. Bland annat har det konstaterats att svenska turister pÄ Koh Lanta till större delen vÀljer att Àta utanför hotellet de bor pÄ, men att ju dyrare boendekostnad per person, desto oftare tenderar turisterna att Àta pÄ hotellrestaurangen. En annan slutsats Àr att medvetenheten om hÄllbar turism hos svenska turister Àr relativt hög, men att detta sÀllan prÀglar turisternas val och beteende.

Ekologiskt HÄllbar Turism : En nisch för naturens bÀsta

Det Àr allmÀnt kÀnt att turismen för med sig negativa ekologiska konsekvenser och har gjort det sedan charterturismen pÄ allvar slog igenom under -50 och 60-talet. PÄ senare tid har alternativ turism börjat gro och tagit sig upp. Att massturismen Àr dominerande rÄder det inga tvivel om men det Àr viktigt att alternativ turism sÄsom ekoturism ser dagens solljus, en nisch i turismen som ska vara ekologiskt hÄllbar.Vandringen mot toppen Àr lÄng och brant för den ekologiskt hÄllbara turismen, nyligen har den börjat se dagsljuset men massturismen tar Ät sig nÀstan all energi frÄn solljuset. Det innebÀr att den ekologiskt hÄllbara turismen mÄste kÀmpa i hÄrd konkurrens med de andra aktörerna pÄ marknaden. Aktörer som i dagslÀget och Àven i fortsÀttningen kommer vara starkare, men det sÀger inte att det inte finns plats för ekologiskt hÄllbar turism.Uppsatsen visar att det finns ett bra utbud av litteratur om ekoturism som tar upp bÄde skrÀmmande exempel dÀr varumÀrket utnyttjats till skadligare verksamhet och exempel med rÀtt anvÀnd ekoturism som ett verktyg för vÀrnande av biologisk mÄngfald.

FramstÀllning av tre broschyrer Ät Kiruna Turism

Hur kan information vara utformad, för att inspirera, informera och locka förstagÄngsresenÀrer att utforska omrÄden och delta i de aktiviteter som Kiruna Turism erbjuder? Hur kan en ny text disponeras för att öka lÀsligheten, lÀsbarheten och lÀsvÀrdet jÀmfört med det befintliga materialet? Hur kan ny text och ny grafisk formgivning struktureras i en trycksak för att tillsammans förenkla kommunikationen till mottagaren?Syftet med arbetet har varit att göra ett förslag pÄ ett intressevÀckande informationsmaterial som skiljer sig i utseende frÄn andra turistbroschyrer och samtidigt hÄller en hög lÀslighet och högt lÀsvÀrde..

Sol, sand och socialt ansvar? : En studie om svenska researrangörer, svenska resenÀrer och rÀttvis turism

Uppsatsen behandlar Àmnet turism och rÀttvis handel ur en geografisk synvinkel. UtgÄngspunkten Àr den ideella organisationen Tourism Concerns kriterier för en rÀttvis turism, som poÀngterar researrangörernas uppfostrande roll i marknadsföringen. Enligt detta NGO-perspektiv borde researrangören tillgodose resenÀren med information som möjliggör ett medvetet val, uppmuntrar resenÀren till ett mer ansvarsfullt och rÀttvist beteende vÀl pÄ destinationen samt en rÀttvis beskrivning av destinationer i marknadsföringen. De menar att en pÄlÀst turist bidrar till ett mer rÀttvist förhÄllande mellan turist och lokalbefolkning. Fair Trade ? rÀttvis handel inom turism behandlas i uppsatsen dels som ett medel för en mer rÀttvis regionalgeografisk beskrivning av platser, dels som en vÀg till regional utveckling.Uppsatsen syfte Àr att beskriva och analysera de tre största svenska researrangörerna, Apollo, Fritidsresor och Vingresor, information till resenÀren gÀllande ansvarsfullt och rÀttvist resande, dels genom konkreta rÄd till resenÀren, dels i marknadsföringen av destinationer i utvecklingslÀnder.

1 NĂ€sta sida ->